Je leerlingen enthousiasmeren over poëzie? Dat kan! Probeer het eens via visual poetry. De leerlingen kiezen een gedicht uit dat hen echt aanspreekt en gaan daar op creatieve wijze mee aan de slag.
De leerlingen worden gevraagd om individueel een aantal gedichten uit te kiezen die hen aanspreken. Dit gedicht kan in iedere taal zijn - Engels, Frans, Duits, Portugees, Arabisch. Vervolgens gaan de leerlingen in een groepje met elkaar in gesprek over welk gedicht hen gezamenlijk het meeste aanspreekt en waarom.
Het gekozen gedicht gaan ze verder uitpluizen: waar gaat het gedicht over? Wat zijn de belangrijkste woorden uit het gedicht? Wat zegt de titel over het gedicht? Welke emoties spelen een rol in dit gedicht?
Ook gaan de leerlingen alvast nadenken over de verfilming van hun gedicht. In welke taal willen ze hun verfilming maken? Willen ze het gedicht zelf voorlezen of zetten ze liever muziek onder de video? Vervolgens maken de leerilngen een korte stop-motion video bij hun gekozen gedicht. Dit kan natuurlijk ook met ondersteuning van een gastdocent.
Dit lesidee is tot stand gekomen in samenwerking met de Animatiebus en filmleraar in residence Caroline Wisse. De les is getest in 3 vmbo basis/kader op het Globe College in Utrecht.