In de klas bij: Kleinkunstig

Leestijd ca. 3 minuten

Filmhub Oost

Er bestaan veel mooie filmeducatieprojecten in Overijssel en Gelderland, die we graag met jullie delen. Deze keer hebben we het over Kleinkunstig in Zwolle. We spraken met Sjoerd Berendsen, creatief directeur, over wat Kleinkunstig doet en hoe zij met hun workshops een uniek op maat gemaakt programma maken voor elke school. Ook benieuwd naar andere aanbieders in jouw regio? Bekijk hier onze infographic met aanbod uit Gelderland en Overijssel.

Kleinkunstig is een bedrijf dat workshops en evenementen voor kunsteducatie ontwikkelt voor en scholen adviseert in het voortgezet onderwijs. Ze werken samen met 250 freelance workshopleiders door heel Nederland. Een deel van de workshops gaat over filmeducatie en beeldeducatie. Daarbij vinden ze het belangrijk dat ze voor elke doelgroep een passende workshop creëren. Dit doen ze door in gesprek te gaan met de school en in te gaan op de wensen en kennis van de leerlingen. “Dit is een belangrijk deel van onze werkwijze: een workshop zoals wij die geven is nooit standaard.”, vertelt Sjoerd. Voorbeelden van de workshops die ze geven zijn: How-To-Videomaken en Virtual Reality. “Het verschilt per regio, per niveau, per dag, wat leerlingen kunnen en willen bereiken.”, aldus Sjoerd. Kleinkunstig kijkt bij het maken van een workshop heel goed naar het curriculum van de school en stemmen zoveel mogelijk af met het team. Zo creëren ze meer draagvlak op de scholen. 

Niet alleen enthousiasmeren

Kleinkunstig wil met zijn workshops verder gaan dan leerlingen enthousiasmeren en nieuwsgierig maken. “Het gaat om een ontmoeting die de leerlingen bij blijft, waarbij we de leerlingen willen inspireren. Zo kunnen leerlingen bijvoorbeeld les krijgen van de frontman van de Handsome Poets. Zo’n les heeft invloed op hoe leerlingen naar hun toekomst kijken als ze misschien later muzikant, danser of filmproducent willen worden. ”, vertelt Sjoerd. Een belangrijke vraag die Kleinkunstig zichzelf altijd stelt: “Kunnen leerlingen hier iets mee na deze workshop?”. Hun doel is dat het merendeel van de leerlingen “Ja!” zegt. Dan is het geleerde in een maatschappelijke context geplaatst. Ze willen alles activeren, alles mogelijk maken, zodat de leerling er zelf iets uit kan halen dat bij hen past.

Filmeducatie in het onderwijs

Mediawijsheid is het laatste decennium groot geworden. Kleinkunstig zet zich daarbij vooral in om leerlingen in heel Nederland de mogelijkheid te geven om innovatieve kunst te creëren, en het daarmee ook te laten ervaren. Zoals bijvoorbeeld de workshop met hololenzen. “Wij investeren in zo’n innovatief middel.” Leerlingen kunnen zo holografische kunst maken en dat hoort volgens Sjoerd echt bij mediawijsheid. Specifiek voor filmeducatie zie je dat vloggen en VR populair zijn. Sjoerd: “Wij adviseren scholen om de nadruk te verschuiven naar filmtechniek in plaats van het vloggen. Zo proberen wij leerlingen uit hun standaard filmmethodiek te halen, vloggen kunnen ze, animaties maken ook. Wij willen de leerlingen abstracter naar film laten kijken. Met vloggen gebruiken ze vaak hun telefoon, waardoor ze de camera vaak op ooghoogte gaan houden. Dat is niet per se de juiste hoogte voor wat je wilt bereiken. Daar kijken we dan met de leerlingen naar. Bijvoorbeeld ook door je in een workshop juist te richten op sferische beelden, of juist hele strakke beelden, hoe doe je dit? Leerlingen, en scholen, zien op deze manier film meer als een losse kunstvorm. Ze kijken naar de beeldende aspecten en ontdekken dat de vlog op zich niet het doel hoeft te zijn."

Kleinkunstig vindt het belangrijk dat een leerling begrijpt wat beeld doet, wat de kracht van beeld is en de impact daarvan. Dat kan verder gaan dan alleen filmeducatie. Het komt ook terug in workshops zoals monotype design, zeefdrukken of graffiti. “De ontwikkeling van een jongere tot een volwassene hangt samen met kunsteducatie en filmeducatie is daar een onderdeel van.”

De toekomst van kunsteducatie

Kleinkunstig probeert zoveel mogelijk vakoverstijgend te werken. Ze kijken hoe ze met scholen toevallige ontmoetingen met kunsteducatie kunnen faciliteren. Sjoerd: “Ik liep zelf ooit door de tunnel op het station in Nijmegen en begreep niet waar een bepaald geluid vandaan kwam, maar de ontmoeting was geweldig. En toen ontdekte ik dat iemand piano aan het spelen was. Dat soort ontmoetingen wil je ook op school creëren. Dat is een sterke  ambitie. Als je school als een mini-samenleving gaat beschouwen, waarin je gewoon kan oefenen, testen en onderuit kan gaan en dan geholpen wordt om het weer op te pakken, daar hoort ook bij dat je verrast wordt.”


Online aanbod

Door corona hebben ze nieuwe producten gemaakt. Een reeks van de workshops zijn nu ook online te volgen met een live workshopbegeleider. “Zo hebben we bijvoorbeeld een partnership met Kröller Müller, Handsome Poets en Hollands Opera. De workshop in het Kröller Müller is een rondleiding gefilmd door de beeldentuin. Dit is een unieke ervaring, scholen zijn enthousiast en het is inhoudelijk ook heel interessant.” Dit zijn workshops die ze in de toekomst ook online zullen blijven geven. Het leuke van een online workshop is dat je ‘s ochtends in Groningen kan zijn, tijdens de middagpauze in Amsterdam en ‘s middags in Maastricht. Het bereik wordt groter. Toch verwacht Sjoerd dat scholen in de toekomst de voorkeur blijven houden voor fysieke workshops.

Deel artikel op

Bekijk ook eens

Bekijk alle artikelen
Volg ons op