Marike van der Raadt over de post hbo-opleiding On The Movie en filmeducatie op de Dali College in Heemskerk

Leestijd ca. 5 minuten

Maaike

Filmhub Noord-Holland

“Film is een nieuwe taal – en ik wil dat iedereen hem leert spreken” 

Marike van der Raadt is docent Beeldende Vorming op het Dali College in Heemskerk. Ze volgt de post-hbo opleiding On The Movie aan de Breitner Academie en vertaalt haar enthousiasme over filmonderwijs

moeiteloos naar haar klas – én naar haar schoolorganisatie. “Deze opleiding is hands-on, inspirerend en verrassend diepgaand. Het heeft mijn onderwijs én mijn eigen ontwikkeling echt verrijkt.” 

Een nieuwe taal leren 

“Als beeldend docent dacht ik dat ik de creatieve wereld aardig kende. Maar film bleek een compleet nieuwe taal,” vertelt Marike. “Ik had al wel eens geëxperimenteerd met montage en video in designlessen, maar On The Movie opent werkelijk een nieuwe wereld. Je leert film begrijpen én gebruiken als krachtig educatief middel.” 

Wat haar meteen aansprak, is de praktijkgerichtheid van de opleiding. “Vanaf het begin werk je met opdrachten die je direct kunt toepassen in je lessen. Geen losse theorie, maar al doende leren. Daardoor voelen je lessen levendig én betekenisvol.” 

Didactiek, inhoud én techniek in balans 

De opleiding biedt een breed scala aan invalshoeken: van filmanalyse tot filmgeschiedenis, van scenariobouw tot montage. “Ik vond het verrassend hoe diepgaand sommige lessen zijn – bijna academisch,” zegt Marike. “Maar altijd bruikbaar. En je zit in een groep met docenten van allerlei vakken, van biologie tot maatschappijleer. Dat maakt het extra rijk.” 

Daarnaast is er ruimte voor persoonlijke verdieping: “Je maakt een soort visuele signatuur voor jouw visie op filmeducatie. En in de laatste module werk je toe naar hoe jij filmeducatie structureel kunt verankeren op jouw school.” 

Direct resultaat in de klas 

Op het Dali College gaf Marike al snel haar eigen draai aan filmeducatie, onder andere in de Dali-uren, een creatief keuzeprogramma in de onderbouw. Ze ontwikkelde een eigen filmmodule met ‘Wicked Film Assignments’ – korte, krachtige opdrachten die uitdagen. “Zoals een opdracht waarin leerlingen zichzelf klonen in een video. Dat is speels, maar je leert ze ongemerkt alles over montage, perspectief en storytelling.” 

Ook grotere thema’s kwamen voorbij. In een project over ‘fake news’ leerden leerlingen kritisch kijken naar nieuwsberichten én hun eigen nepnieuws-item maken. “Dan zie je hoe film leerlingen helpt reflecteren én zich uitdrukken.” 

Verbinding en eigenaarschap 

Een van de meest waardevolle inzichten die Marike opdeed? “Hoe verbindend film kan zijn. Ik maakte een portret van een collega die ik nauwelijks kende, en we raakten echt in gesprek. En een leerling die een korte film maakte over een vriendschap raakte me diep. Door film ontstaat er ruimte voor oprechtheid en verbinding – dat had ik nooit zo sterk verwacht.” 

Tijd, ruimte en draagvlak 

“De opleiding vraagt wat van je – tijd, inzet, creativiteit. Maar je krijgt er veel voor terug,” benadrukt Marike. “Je groeit als maker én als docent. En doordat je direct werkt in je eigen praktijk, ziet ook je school snel de meerwaarde.” 

Ze raadt nieuwe deelnemers aan om vooraf goed te praten met hun werkgever: “Vertel waar je aan werkt, wat de directe opbrengst is, en vraag of er ruimte is voor studietijd of een financiële bijdrage. Vaak zijn scholen bereid mee te denken – zeker als je laat zien hoe waardevol deze opleiding is.” 

Filmclub Dali: een duurzame verandering 

Marike werkt ondertussen aan een doorlopende leerlijn filmeducatie op school, en richtte een filmclub op waar collega’s én leerlingen bij aan kunnen sluiten. “Film verdient een vaste plek in het onderwijs. Deze opleiding geeft je het gereedschap om die plek te creëren – duurzaam, creatief en samen met je team.” 

Waarom jij dit ook zou moeten doen? 

“Als je ook maar een beetje nieuwsgierig bent naar hoe filmonderwijs kan verrijken – schrijf je in. Je leert nieuwe tools, ontwikkelt een frisse blik, en maakt onderwijs dat raakt. On The Movie gaf mij niet alleen nieuwe vaardigheden, maar vooral nieuwe energie om filmeducatie verder te ontwikkelen.”

Meer weten over On The Movie?

Ga naar de website

 

Deel artikel op

Bekijk ook eens

Bekijk alle artikelen
Volg ons op
s