Filmproject 'Maerten van Heemskerk'

Leestijd ca. 3 minuten

Maaike

Filmhub Noord-Holland

Filmeducatie project ‘Beroemd als Maerten’ 

Naar aanleiding van de sterfdag van Maerten van Heemskerck dit najaar 450 jaar geleden zijn in  drie musea (Stedelijk Museum Alkmaar, Frans Halsmuseum en Teylersmuseum Haarlem) tentoonstellingen te zien rondom deze beroemde kunstenaar.  

In de gemeente Heemskerk, geboorteplaats van Maerten, is een werkgroep actief aan de slag gegaan met het organiseren van diverse activiteiten. De afdeling educatie van Cultuurhuis Heemskerk heeft samen met Filmhuis Heemskerk het filmeducatie project ‘ Beroemd als Maerten’ ontwikkeld. Voor dit project is een aanvullende subsidie van de gemeente Heemskerk beschikbaar gesteld.  

Annelies Vessies van De Blauwe deur, ontwikkelde een lesbrief over Maerten van Heemskerck en een rondwandeling langs alle locaties in het dorp die te maken hebben met het leven van de schilder. Deze lesbrief en rondwandeling is naar alle basisscholen in Heemskerk gemaild. 

Op basis van een scenario van film- en theaterdocent Iris Stam maakten bovenbouwleerlingen van basisscholen De Lunetten en de Zevenhoeven uit Heemskerk een zogenaamde ‘mockumentary’ (een soort Klokhuis filmpje) over het leven van deze beroemde Heemskerker. Voor dit project konden de scholen gebruik maken van een koffer met Ipads en microfoons van Cultuurhuis Heemskerk en Centrum voor de Kunsten Beverwijk.  

Onder leiding van filmdocenten Iris Stam en Linlin van Lonkhuyzen kregen de leerlingen drie filmlessen van 1,5 uur waarvan de laatste les besteed werd aan het maken van een filmpje. 

Tijdens het project leerden de leerlingen in de eerste les over filmtechnieken en monteren met de IPad en camerastandpunten. Vervolgens werden de groepen verdeeld in groepjes van ca. 5 leerlingen die op basis van het scenario een rolverdeling kregen: die van acteur, regisseur, of  filmer. 

Leerlingen gingen onder begeleiding van de filmdocent en de eigen groepsleerkracht plekken op school uitzoeken waar ze gingen oefenen en verzamelden ook materialen voor de aankleding van de ‘filmset’. De oefenfilmpjes werden nabesproken in de klas en er werden tips meegegeven die voor iedereen leerzaam waren.  

In de laatste les werden de filmpjes opgenomen en door de leerlingen zelf geüpload naar de filmdocent. Deze monteerde alle filmpjes tot een geheel. 

De 7 scenes die in de filmpjes te zien zijn: 

  1. Interview met Maerten in de tv studio 

  1. De jonge Maerten verlaat de boerderij van zijn ouders in Heemskerk om kunstenaar te worden 

  1. Inwoners van Heemskerk worden anno 2024 op straat geïnterviewd en gevraagd of ze  weten wie Maerten van Heemskerk is. 

  1. Maerten is in zijn schildersatelier in Rome en krijgt bezoek van zijn opdrachtgever die hem een groots kunstenaar noemt. 

  1. Een kunstenaar geeft les aan een leerling die net zo wil leren schilderen als Maerten maar dat valt nog niet mee… 

  1. In de studio wordt een Quiz uitgezonden met als onderwerp ‘Beroemd worden’. De winnaar wint een schilderij van Maerten van Heemskerck.  

  1. De presentator en Maerten zitten net als in scene 1 in de studio. Maerten laat weten dat niet het beroemd worden zijn droom was maar dat hij de wereld wilde laten zien hoe hij de wereld zag. 

 Op vrijdag 18 oktober zijn alle filmpjes beoordeeld door juryleden Humphry Venema van Filmhuis Heemskerk en Gerard Castricum van de Historische Kring Heemskerk. De jury heeft bij het beoordelen gelet op gebruik van camerastandpunten en afwisseling in de shots, aankleding en originaliteit/ creativiteit bij het verfilmen van het scenario. 

De winnaars werden op 18 oktober bezocht door de jury en namen de prijs (een envelop met vrijkaartjes voor een jeugdfilm in Filmhuis Heemskerk) in ontvangst. 

Het winnende filmpje was op 20 oktober te zien in het voorprogramma van de jeugdfilm in Filmhuis Heemskerk. In de week van 21 oktober hebben alle leerlingen alle filmpjes van hun eigen school kunnen zien in het Filmhuis. De filmdocenten waren hierbij aanwezig en hebben het hele project kort nabesproken en feedback gegeven aan de leerlingen. 

Op zondag 27 oktober zijn alle filmpjes doorlopend te zien geweest in Filmhuis Heemskerk. 

Dit project is een prachtig voorbeeld van vak integratie waarbij filmeducatie en cultureel erfgoed met elkaar verbonden zijn. Voor de scholen was dit project waardevol omdat leerlingen tijdens dit project niet alleen veel kennis en vaardigheden op hebben gedaan maar ook hun eigen creatieve inbreng werd gevraagd en er veel moest worden samengewerkt.  

Aandacht voor het filmproject in het huis aan huis blad

Deel artikel op

Bekijk ook eens

Bekijk alle artikelen
Volg ons op
s