Film inzetten tijdens de Gouden Weken

Leestijd ca. 3 minuten

Zuid-Holland

Filmhub Zuid-Holland

De eerste weken van het schooljaar zijn belangrijk voor de groepsdynamiek in de klas. Het is de tijd waarin leerlingen kunnen wennen aan een nieuwe leraar, een nieuw lokaal, of misschien zelfs een compleet nieuwe klas. Op veel scholen in het po worden dit dan ook de Gouden Weken genoemd; een kennismakingsperiode waarin rollen, regels, normen en waarden worden vastgesteld.

Tijdens de start heb je als leraar een grotere invloed op groepsvorming, samenwerking en prettige omgangsvormen, vóórdat deze aspecten meer ‘vast’ komen te liggen. Zulke processen kunnen complex zijn; verandering is soms spannend en niet iedere leerling zit te wachten op nieuwe regels. Dus hoe maak je een complex onderwerp begrijpelijk, of een gevoelig onderwerp zoals pesten bespreekbaar? Film kan hierbij een waardevolle ondersteuning zijn!

Films zijn erg goed in ‘verpakte’ boodschappen, waarbij een thema inzichtelijk wordt gemaakt zonder belerend te worden. Ook moeilijkere onderwerpen zoals pesten of angst, kunnen door film bespreekbaar worden gemaakt, omdat je in het nagesprek de focus houdt op wat leerlingen in de film hebben gezien, zonder te projecteren op (individuele) leerlingen in de klas. Films geven op die manier een handige aanleiding om specifieke thema’s te bespreken die in jouw klas spelen.

Raakvlakken met Gouden Weken

Filmmakers gebruiken veelvoorkomende verhaalstructuren om herkenbaarheid te creëren. Denk bijvoorbeeld aan verhaalstructuren zoals 'coming of age', het lelijke eendje dat uitgroeit tot een prachtige zwaan, vijanden die vrienden worden, of de 'fish out of water' wanneer iemand zich staande moet houden in een onbekende omgeving. Er zijn veel films die deze structuren gebruiken, en dus ook allerlei raakvlakken met onderwerpen die spelen tijdens de Gouden Weken. Laten we kijken naar enkele voorbeelden die zich goed lenen voor een gericht en waardevol nagesprek in de klas.


Vriendschap en acceptatie
Met films over vriendschap en acceptatie kun je een gesprek starten over jezelf voorstellen aan een groep, nieuwe mensen leren kennen, of hoe je anderen kunt helpen om zich welkom te voelen. Vriendschap begint immers met jezelf presenteren, overeenkomsten ervaren of verschillen overwinnen.
Kijk in de filmcatalogus naar films met thema's als 'vriendschap' of 'identiteit', inclusief filmlessen!


Opgroeien en identiteit
Met films over opgroeien (coming of age) en identiteit kun je een gesprek houden over wie je bent, weten waar je vandaan komt en hoe je jezelf kunt blijven in een veranderende omgeving. Mensen veranderen natuurlijk door groei en ontwikkeling, maar welke invloed heeft jouw omgeving op jouw verandering en hoe zie je het verschil tussen goede en minder goede invloeden?
Kijk in de filmcatalogus naar films met thema's als 'coming of age' of 'familie', inclusief filmlessen!


Samenwerking
Met films over samenwerken ondanks verschillen en het hebben van een gezamenlijk doel, kun je een gesprek voeren over het belang van samenwerking. Je hoeft niet elkaars beste vrienden te worden, maar je moet wel nader tot elkaar kunnen komen. De ander niet buitensluiten, maar realiseren dat je elkaar nodig hebt, en zien hoe de sterke punten van elk individu bijdragen aan het succes van de groep.
Kijk in de filmcatalogus naar films met thema's als 'sport' of 'pesten', inclusief filmlessen!


Nieuwe omgevingen
Met films over nieuwe omgevingen (fish out of water) of gedwongen verandering, kun je een gesprek starten over je draai moeten vinden in een nieuwe omgeving. Nieuwe omgevingen kunnen spannend of vervreemdend zijn, je kunt tegen vooroordelen oplopen of je ergens niet thuisvoelen. Maar hoe anders is die nieuwe omgeving eigenlijk? Is het een kwestie van aanpassen, je focus verleggen op wat je wél herkent, of de angst voor het onbekende overwinnen?
Kijk in de filmcatalogus naar films met thema's als 'migratie / vluchten' of 'arm / rijk', inclusief filmlessen!

Filmcatalogus

Films zijn niet alleen leuk om te kijken; ze bieden ook een meer luchtige aanleiding om specifieke thema’s te behandelen. Dit kan in de vorm van een nagesprek, maar ook als een schrijfopdracht voor zelfreflectie of een knutselopdracht voor de nodige expressie. Bij veel films zijn al filmlessen gemaakt, maar als leraar heb je uiteraard ook de vrijheid om zelf opdrachten te bedenken, om zo nog specifieker op jouw klas in te spelen. De filmcatalogus van Netwerk Filmeducatie bevat in elk geval nog veel meer films en lessen, verdeeld over allerlei thema's, onderwijssoorten, leeftijden, filmlengtes en filmsoorten. Kijk daarom gerust rond voor de nodige inspiratie en laat je creativiteit gelden!

Op zoek naar gerichte tips?

Heb je een heel specifieke uitdaging of thema waar je een hulpmiddel voor zoekt? Of wil je simpelweg meer inspiratie hoe je filmeducatie in de klas kunt toepassen? Voor deze en andere vragen kun je altijd contact met ons opnemen. Klik op de onderstaande knop en stuur ons een e-mail.

Neem contact op
Deel artikel op

Bekijk ook eens

Bekijk alle artikelen
Volg ons op
s