Film Wijzer Waaier

De eerste stap filmeducatie voor jouw les!

Vraag hier aan

De Film Wijze Waaier, nu gratis te bestellen voor PO en VO!

Maar wat is de Film Wijze Waaier nu eigenlijk?
Speciaal voor leraren in het primair en voortgezet onderwijs heeft Filmhub Zuid prachtige Film Wijze Waaiers ontwikkeld. Hierin staat leuke, leerzame en toch eenvoudige filmopdrachten voor leerlingen.

Met de Film Wijze Waaier heb je verschillende kant-en-klare opdrachten binnen handbereik en zou je ze gemakkelijk kunnen inzetten in je lessen! De opdrachten zijn bedoeld om filmeducatie toegankelijk te maken voor alle leraren. Zo vormt de Film Wijze Waaier een mooie eerste kennismaking met filmeducatie, die hopelijk uitnodigt tot meer!

Vraag hem nu vrijblijvend aan voor PO en/of VO via onderstaande link of mail naar maaike@filmhubzuid.com!

Wil jij ook gebruik maken van de Film Wijze Waaier?

Vraag hier gratis aan

Voorproefje: Geluid maken bij een stomme film

Geluid is heel belangrijk in een film en geeft een extra dimensie. Door geluid herkennen we de stem van een personage of horen we iemand huilen die niet in beeld is. We krijgen meer informatie en kunnen het verhaal beter volgen.

Benodigdheden

  • Fragment uit een stomme film of een fragment uit een film waarbij je het geluid uitzet.

  • Materialen om geluid mee te maken

  • Opnameapparatuur, bv. smartphone

Stappenplan

  1. Bekijk een filmfragment zonder geluid en bespreek met de klas hoe deze bij hen overkomt. Is het heel anders dan een film met geluid?

  2. Bedenk samen welke geluiden er missen voor muziek, dialoog en geluidseffecten.

  3. Daag de leerlingen uit om zelf de geluiden te maken. Je kunt de rollen per groepje verdelen of de klas dezelfde opdracht geven.
    • muziek: de kinderen zoeken op internet een passend achtergrondmuziekje voor bij de film.
    • dialoog: ze bedenken wat de mensen kunnen zeggen en spreken dat zelf mee.
    • geluid: een deur die dichtgaat, een stoel die kraakt. Kunnen ze met stem en middelen de geluiden maken die te horen zijn in de film?

  4. Speel de film nogmaals af en laat iedereen het verzonnen geluid toevoegen. Zorg dat iedereen hun volume en tempo op elkaar afstemt.

  5. Wat vonden de leerlingen van de opdracht? Vinden ze dat geluid onmisbaar is voor een film?

Volg ons op