De initiatiefnemers
Docent en sectievoorzitter Aardrijkskunde, René van de Veerdonk, zocht voor een projectweek met VMBO 2 een vorm van omgevingsonderzoek. De eigen omgeving onderzoeken, met andere ogen bekijken en in beeld brengen. Het liefst in de vorm van film. Want René is niet alleen docent, maar zelf ook een enthousiast filmmaker én Brabants Filmleraar van het Jaar ‘22-’23.
Videokunstenaar Mirte van Duppen wil met haar werk het alledaagse verheffen, verwondering oproepen. Mensen anders laten kijken naar hun omgeving. In lijn met Mirte haar werk en werkwijze is er samen een lessenreeks vormgegeven. Met als voornaamste doel om leerlingen op een andere manier naar hun omgeving te laten kijken. Omdat ze gaan filmen en editen, laten ze ook weer de kijker (en dus elkaar) anders kijken naar de omgeving.
Het lesplan
De lessen zijn door Mirte zo opgebouwd dat deze door de docenten aan de eigen mentorklas gegeven kunnen worden, ook met minimale ervaring met filmmaken:
Les 1: Wat is documentaire? We bekijken en bespreken voorbeelden. Dan worden de rollen en wijken verdeeld en begint het onderzoek naar de wijk.
Les 2: Welke feiten heb je gevonden over jouw wijk? We denken na over het verhaal en de interviews, maken een shotlist en storyboard en bereiden de opnames voor.
Les 3: Projectdag. We starten op school, elk groepje krijgt een iPad mee en gaat op pad. Ze filmen in de wijk en komen terug op school om te monteren. Daarna worden alle films samen bekeken.
Meer dan film
Om het project vakoverstijgend te maken en meer leerdoelen aan elkaar te verbinden, is er goed gekeken naar de vorm. Zo komen leerdoelen als samenwerking, teambuilding, burgerschap, onderzoek, mediawijsheid en eigen creativiteit samen. Samenwerking en teambuilding door in groepjes en met ieder een eigen rol (cameraman, regisseur en presentator) op pad te gaan. Burgerschap en met andere ogen kijken door vooronderzoek, veldonderzoek en ter plekke interviews af te nemen. En mediawijsheid en eigen creativiteit door storyboarden, filmen en keuzes maken in de montage.
" “Niet alleen op een stoel zitten en iets leren, maar naar buiten gaan en zelf iets doen en maken is een hele leuke les” "
- Leerling VMBO 2
Het project en de leerlingen kijken daarmee verder dan de fysieke omgeving en filmeducatie. En er kan verschillende vakinhoud aan de opdracht worden gegeven, zodat het omgevingsonderzoek ook voor vakken als geschiedenis en maatschappijleer ingezet kan worden. Om de leerlingen tijdens het filmen uit te dagen om echt goed te kijken, was het voor Mirte belangrijk om ze een ‘Kijk Focus Opdracht’ mee te geven. Nog op de filmdag zelf kreeg ieder groepje een extra opdracht mee om bijvoorbeeld alle stenen, rode dingen of structuren onderweg vast te leggen. Een uitdaging voor de klassen om buiten hun voorbereiding echt goed te kijken naar de omgeving.
Door de video’s samen terug te kijken, maakten ze kennis met elkaars wijk en onderzoek, maar hadden de leerlingen ook een extra impuls om er iets goeds van te maken. Als dat nog niet voldoende was, viel er ook nog iets te winnen: bioscoopbonnen voor het groepje met de meest verrassende feiten, beste camerawerk en de beste edit.
Aan de slag
Met input van de leerlingen en docenten is de lessenreeks doorontwikkeld en voor alle scholen en docenten beschikbaar. Deze is zo opgezet dat iedere docent de lessen zelfstandig kan geven. In de flyer vind je in het kort het lesplan. Het uitgebreide lesplan kun je opvragen bij een van onze consulenten. Ook is het mogelijk de lessen aan te passen en te geven in samenwerking met Mirte van Duppen, zodat het helemaal aansluit bij jouw vak of thema. De film maak-set met iPads zijn beschikbaar via Filmhub Zuid. Voor het de volledige LessonUp en kosteloos lenen van de film maak-set, neem contact op met de Filmconsulent bij jou in de buurt:
Astrid Spraakman
Consulent West Brabant
Mail of bel
Angela de Weijer
Consulent Oost Brabant
Mail of bel