Obstakels
Cultuureducatie is voor de leerlingen van deze school een mooie manier van persoonlijke expressie, maar niet altijd even bereikbaar door vervoersproblematiek, regelmatige in- en uitstroom van leerlingen en een taalbarrière. Het laatste is al een uitdaging voor het vaste lerarenteam, maar nog extra lastig voor externe docenten. Daarom was een nauwe samenwerking en een lesplan op maat van belang. En natuurlijk een match met de juiste filmdocent.
Filmmaker Pien van Grinsven heeft een voorliefde om dingen die je niet kan zien visueel te maken. En ze heeft veel ervaring met zowel gevoelige onderwerpen als verschillende vormen van filmmaken. Hoewel nog weinig ervaring met didactiek en lesgeven bleek ze hierdoor wel de perfecte docent voor deze klas en lessenreeks. In een gezamenlijke opstart was er voor Pien alle ruimte om de leraren uit te vragen naar de uitdagingen en beste aanpak.
Inhoud krijgt vorm
In de ontwikkeling viel de keuze op het maken van stop motion in co-creatie met de leraren van de Eekhoorns, groep 6, 7 en 8. Bij animatie hoeft taal geen grote rol te spelen en is er alle ruimte voor een al dan niet persoonlijk en visueel verhaal. Door de leraren te betrekken bij de ontwikkeling en geven van de lessen, kunnen ze deze hierna zelf uitrollen in de rest van de school. De pilot wordt afgesloten met een workshop aan het complete lerarenteam, zodat filmeducatie en de lessenreeks wordt gedragen en kan worden gegeven door alle docenten.
Vier lessen van een uur in stop motion animatie, voor kinderen tussen 9-12 jaar oud. De kinderen spreken geen of weinig Nederlands, dus wordt alles getoond in plaats van verteld. Het doel van de lessen is om kinderen kennis te laten maken met het medium film en stop motion. Ze maken van speelklei een figuurtje dat henzelf moet voorstellen. Vervolgens gaan ze in duo’s aan de slag om daar een korte animatie mee te maken. Aan het einde hebben ze allemaal een kort filmpje gemaakt met henzelf in de hoofdrol.
Stop Motion Winnaar!
In de praktijk
Door de regelmatige in- en uitstroom van leerlingen is er gekozen voor een kort programma met een snel eindresultaat. In de praktijk bleek dat vier lessen ruim voldoende zijn voor deze vorm van animatie en dat de leerlingen zelfs veel sneller gingen dan verwacht. Ze begrepen binnen no time de bedoeling en de techniek en na de eerste les kregen de eerste filmpjes al vorm. Dit gaf ruimte voor leuke toevoegingen aan het lesplan als audio, een intro en aftiteling. Na de laatste les had elk duo een video af, genoeg voor een mooie 'première' in de gymzaal waar ze met groot enthousiasme werden vertoond en gekeken. Ook voor de ouders is er een vertoning georganiseerd.
" Het was een groot succes!"
- Carmen Aarssen
De betrokken leraren en hun collega’s zijn erg enthousiast over de lessen en het eindresultaat. Ze kunnen niet wachten om zelf aan de slag te gaan met klei en iPads om zo zelf te ervaren hoe ze de lessen ervaren. Daarna hebben ze met het lesplan alles in huis om al hun leerlingen kennis te laten maken met filmeducatie.
Video op basisschool Prinsenbos
Go stop motion
Ga jij ook aan de slag met stop motion in de klas? In de flyer vind je een korte introductie naar het lesplan. Het uitgebreide lesplan kun je opvragen bij een van onze consulenten. Voor maatwerk filmeducatie bij jou op school kun je ook contact opnemen met jouw regionale Filmhub of de consulent Filmeducatie bij jou in de buurt. Via hen kun je alles ontvangen wat je nodig hebt voor je eigen lessen, zoals een film maak-set met 10 iPads.
Noord-Brabant
Astrid Spraakman
06 2244 9351
Zeeland
Melissa Vos
filmeducatie@cultuurkwadraat.nl
06 2090 1329
Limburg
Jonathan Wanders
06 1339 1440