Kindcentrum de Plataan, Oirschot: Primair Onderwijs (plusklas meerbegaafde leerlingen)

Leestijd ca. 8 minuten

Dennis

Filmhub Zuid

Wat zijn de mogelijkheden voor meerbegaafde leerlingen en filmeducatie? Meerbegaafde kinderen hebben wat extra uitdaging nodig in hun schooldag. Op kindcentrum De Plataan in Oirschot is er voor deze kinderen een bovenschoolse Plusklas. Elke woensdag- en donderdagochtend werken de Plusklassers aan extra opdrachten en oefeningen. Zo worden de leerlingen van de onder- en bovenbouw op een positieve manier aangemoedigd om hun vermogen tot groeidenken te ontwikkelen. Filmhub Zuid heeft op verzoek van de leerkracht een Proeftuin gefaciliteerd op De Plataan om te onderzoeken hoe film maken past in dit proces! 

Groeidenken en film?

Bij het maken van een film kom je allerlei ingrediënten tegen die nodig zijn om het proces succesvol te doorlopen. Denk hierbij aan samenwerking, conceptontwikkeling en script, voorbereiding van de productie, draaidagen en alles bij elkaar brengen in de montage.

Leerkracht Marie Annick weet dat het voor haar leerlingen een uitdaging is om aan al deze stapjes voldoende tijd en aandacht te besteden. Meerbegaafde kinderen worstelen vaak met perfectionisme en ervaren het werkproces tussen het eerste idee en eindresultaat als een ‘noodzakelijk kwaad’. Vanwege het overslaan van de stappen in het proces is ook samenwerken met klasgenoten niet altijd even makkelijk. Zie de ander maar eens mee te krijgen als een plan alleen in je eigen hoofd bestaat. 

Filmhub ging voor deze proeftuin de samenwerking aan met een ervaren filmdocent: Ramon Etman van Filmworkshop.nl

Stapsgewijs leerproces

Er is voor deze proeftuin gekozen voor een traject met co-teaching. Dat wil zeggen dat de filmdocent op een aantal contactmomenten fungeert als workshopleider, de leerkracht kijkt daarin actief mee. Zij wordt in de lesmethode begeleid en gecoacht door filmdocent Ramon. Na iedere co-teaching sessie is er de mogelijkheid om vragen en leerpunten te bespreken.

De leerkracht heeft dan voldoende kennis om de volgende les autonoom te geven. De lessen worden na afloop besproken met de filmdocent. Na het solo-avontuur volgt een nieuwe co-teaching sessie waarin beide leraren de workshop geven.

Filmworkshop.nl heeft De Plataan een maatwerkversie geleverd van hun zelf ontwikkelde Toolkit-methode, die concrete handvatten geeft voor de productie van een korte film. 

Alle stappen van het productieproces komen aan bod, dit was een belangrijke wens van de leerkracht voor de proeftuin. 

Dat zag er zo uit:

dag 1 - kennismaking met film, van idee tot scenario

dag 2 - de filmset, van scenario naar beeld (storyboarding), pre-productie

dag 3 - filmen! 

dag 4 - monteren en filmposter maken

Na afloop van het co-teaching traject heeft de leerkracht van de Plusklas de inhoudelijke en technische kennis in huis om zelf lesmateriaal op niveau te ontwikkelen voor de leerlingen van de onderbouw. Dit geeft haar ruimte voor een goede aansluiting bij actuele thema’s of als verdieping op de opdracht met extra uitdaging, die sowieso een vast onderdeel van de activiteiten van de Plusklas vormen. 

" Dankzij de co-teaching met de filmdocent heb ik veel inzicht opgedaan en vertrouwen gekregen dat ik zelfstandig de filmlessen kan draaien in de toekomst."

Marie Annick, De Plataan. 

Structurele aanpak van filmmaken werkt voor speciaal onderwijs


Filmeducatie heeft in de proeftuin op De Plataan een prettige aansluiting gevonden met de intrinsieke motivatie en leerbehoefte van de leerlingen. De vaste stappen in het werkproces en het volgen van een logische workflow kan hen ondersteunen bij het helpen begrijpen van de rest van de wereld.
De leerkracht merkte op dat de kinderen heel snel leerden ‘denken in film’, en zelf direct heel alert waren op o.a. continuïteitsfouten bij het draaien van de films. 


Film blijkt ook een mooie aanvulling voor meerbegaafde leerlingen die extra uitdaging vragen op het vlak van taal. Bijvoorbeeld een opdracht voor het maken van een mini-documentaire over geschiedenis of een instructiefilmpje. Met film is het mogelijk om allerlei vaardigheden aan te zetten bij de leerlingen. 

Na de lessenreeks bleef het positieve effect bij de leerlingen doorwerken: zo hebben ze zelf nog allerlei stappen gezet en deden experimenten met techniek en het maken van korte stop motion films met foto’s. 


Probeer het ook! 

Hebben jouw leerlingen ook baat bij het ontwikkelen van hun groeidenken, en wil je proberen hoe je vaardigheden meegeeft waar ze ook na het schoolgaande leven van profiteren? 

De film toolkit van Filmworkshop.nl wordt met plezier op maat gemaakt voor jouw klas of school. Of ga eens in gesprek met een van onze consulenten om te verkennen wat je nog meer kunt doen met filmeducatie en speciaal onderwijs! 

Noord-Brabant

Astrid Spraakman

astrid@filmhubzuid.com

06 2244 9351

Zeeland

Melissa Vos

filmeducatie@cultuurkwadraat.nl

06 2090 1329

Limburg

Jonathan Wanders

jonathan@filmhubzuid.com

06 1339 1440


(1)  min of meer vaste denkpatronen spelen een grotere rol bij meerbegaafden (growth vs. fixed mindset). 


Deel artikel op

Bekijk ook eens

Bekijk alle artikelen
Volg ons op
s