Filmeducatie is niet alleen voor de leerling, maar ook voor de leraar

Leestijd ca. 2 minuten

Filmhub Oost

Het Jonge Achterhoekse Film Artisten (JAFA) festival vond dit jaar voor het eerst volledig online plaats, maar de resultaten waren er zeker niet minder om. JAFA vond haar oorsprong tien jaar geleden, toen mobieltjes steeds veelzijdiger en meer gebruikt werden. De vraag was: hoe kunnen we op deze ontwikkeling inspelen en de groeiende toegankelijkheid van film nóg meer promoten? Tien jaar later werkt het flexibele, vooruitstrevende team van JAFA nog steeds aan deze missie. “Filmeducatie ligt in lijn van de toekomst,” stelt initiator Laurence van de Meeberg.

Het aantal deelnemende scholen ligt jaarlijks om en nabij de tien. Dit jaar haakten een aantal scholen af in verband met de lockdown. “Je kunt ze niet dwingen. Er zijn nu een heleboel andere prioriteiten; daar moet ik begrip voor hebben,” vindt Laurence.

De kwaliteit van de films in deze corona-editie doet echter niet onder. “Er is duidelijk tijd en zorg aan de films besteed. Dit is terug te zien in het gebruik van verschillende locaties, rekwisieten en kostuums. Ook vindt de jury het bewonderenswaardig dat er met kleine filmcrews zulke fraaie films zijn gemaakt. Een welverdiend applaus voor alle makers,” is te lezen in het juryrapport. Live action fictie is altijd de categorie waarvoor de meeste films worden ingezonden. “Maar animatie is in opmars. Dit heeft vooral te maken met de kennis van de leraren en begeleiders; die wordt ook steeds groter,” licht Laurence toe.

True Horror won de eerste prijs in de categorie Animatie Bovenbouw.

“Het leuke van film is dat het kunst en het techniek met elkaar in verbinding brengt. Je kunt goed zijn in beide of juist in één van deze dingen; er zijn verschillende beroepen in de filmindustrie die op veel verschillende vaardigheden aansluiten. Hier ligt een kans voor het oosten van Nederland: hoe kunnen we het talent hier houden en zich hier laten ontwikkelen? Ik vind het belangrijk om dit veld te promoten in onze regio.”

Laurence werkt samen met creatieve workshopdocenten. Zo ontwikkelde Inge Theunissen een volledige online workshopreeks voor JAFA in coronatijd. “Door de pandemie was het geen optie om onze workshops op school aan te bieden, dus we zijn op zoek gegaan naar een manier om de lessen toch toegankelijk te maken voor de leerlingen. Ons programma staat openbaar online en dat blijft ook zo – wat mij betreft kan elke leerling in Nederland hiermee aan de slag.”

" Kennis moet je delen."

Laurence van de Meeberg

De huidige lessenreeks vormt de basis voor een breder ontwikkeltraject. De volgende stap: de loopbaanmogelijkheden inzichtelijk maken. "In de Achterhoek zijn vrijwel geen filmopleidingen; wij zijn op zoek naar manieren om dit veld toch meer onder de aandacht te brengen. We willen graag een masterclass organiseren waarin leerlingen in aanraking komen met de verschillende beroepen in de filmindustrie.” Dit zodat leerlingen uiteindelijk misschien toch kiezen voor een filmopleiding, al moeten ze daarvoor dan wel richting het westen. Ook wil JAFA de ‘onzichtbare beroepen’ in de filmindustrie zichtbaar maken.

“Essentieel voor het slagen van projecten is om de schoolleiding te overtuigen. Je hebt echt iemand nodig die het project omarmt en zegt: ‘dit is goed, dit gaan we doen.’ Mijn sterkste argument is dat we met zijn allen bij de tijd moeten blijven. De jongeren leven in een wereld die steeds meer digitaal is; waarom brengen we ze niet zoveel mogelijk moderne vaardigheden bij?” aldus Laurence. “Ik heb bovendien altijd gezegd dat ik graag wil helpen als andere partijen een scholierenfestival willen organiseren. Alles wat wij doen is om te delen; het staat in dienst van ons doel om zoveel mogelijk leerlingen te enthousiasmeren voor het medium film.”

Deel artikel op

Bekijk ook eens

Bekijk alle artikelen
Volg ons op