Radboud Nascholingsdag | LUX Nijmegen

Meld je hier aan
Ben jij docent Moderne vreemde talen, geschiedenis, CKV/Kunst of geïnteresseerd in filmeducatie? Of studeer je nog en wil je graag het onderwijs in en daarbij meer te weten komen over filmeducatie? Neem dan deel aan de Filmeducatie workshopmiddag die we organiseren in samenwerking met Radboud Universiteit Nijmegen op vrijdag 7 oktober 2022.
Datum
Locatie LUX Nijmegen
Categorie
Workshop
Bestemd voor
leraren Filmdocenten Lerarenopleiders

Ben jij docent Moderne vreemde talen, geschiedenis, CKV/Kunst of geïnteresseerd in filmeducatie? Of studeer je nog en wil je graag het onderwijs in en daarbij meer te weten komen over filmeducatie? Neem dan deel aan de Filmeducatie workshopmiddag die we organiseren in samenwerking met Radboud Universiteit Nijmegen op vrijdag 7 oktober 2022.

Van docent naar regisseur: Hoe kun je film op een actuele en constructieve manier inzetten in jouw onderwijs?

Film is niet meer weg te denken uit de maatschappij. Van speelfilms tot telefoonopnames, van nieuwsitems tot vlogs: bewegende beelden zijn overal. Jongeren kijken, maken en delen constant beeldverhalen. Het begrijpend leren kijken en het maken en onderzoeken van film is dan ook onmisbaar in onze mediarijke maatschappij. Niet alleen sluit filmeducatie perfect aan bij de belevingswereld van jongeren, het is ook een bruikbare onderwijsmethode om leerlingen te bereiken.

Deze nascholingsmiddag staat in het teken van filmeducatie en hoe je dit doelgericht inzet binnen jouw vakgebied. Hoe implementeer je film op een structurele wijze binnen jouw curriculum en welke tools heb je daarvoor nodig?

Het programma bestaat uit een plenair gedeelte, ingevuld door een onderzoeker van de Radboud Universiteit en een workshop gericht op jouw vakgebied. Je gaat naar huis met praktische tips en tools om je eigen filmles te maken en concrete lesopdrachten die je direct in kunt zetten in je eigen klas.

Programma

Plenair gedeelte: Filmanalyse in de klas - Niels Niessen

In deze bijeenkomst zal Niels Niessen aan de hand van de eerste aflevering van de Netflix-serie Sex Education en een aantal filmfragmenten aanknopingspunten geven voor filmanalyse in de klas. Deelnemers wordt gevraagd om voorafgaand aan de bijeenkomst de aflevering van Sex Education te kijken en ook al een blik te werpen op een document van filmanalyse-terminologie (zoals close-up, editing, kadrering). Het vertrekpunt van filmanalyse is voor Niels eigenlijk heel eenvoudig: Wat is het verhaal dat wordt verteld? Hoe wordt dat verhaal verteld? En hoe spreekt een film de kijker aan en speelt het met verwachtingen van de kijker? We zullen samen een aantal clips analyseren en ondertussen zal ik een aantal basistermen uitleggen, het gereedschap voor analyse. In het laatste deel van onze bijeenkomst gaan we samen aan de slag met Sex Education. Hoe trekt deze eerste aflevering ons de serie in? En hoe speelt Sex Education met bestaande conventies van gender en seksualiteit alsmede de verbeelding daarvan door populaire media?

Workshop 1 (Kunst/CKV): Film kan altijd, voor iedereen: actief aan de slag met film op ieder niveau – Dieuwertje Verheijen

Dieuwertje Verheijen is docent op het Karel de Grote College in Nijmegen en zet al jaren succesvol film in binnen haar lespraktijk, onder meer Kunst Algemeen en CKV en van mavo tot vwo. Ze heeft hiervoor verschillende leerlijnen film en opdrachten ontwikkeld, passend bij het niveau, interesse en competentie van haar leerlingen. In deze workshop onderzoeken we hoe je op ieder niveau actief aan de slag kan gaan met film, zowel als middel om de lesinhoud beter te laten beklijven of om vakspecifieke filmvaardigheden te verwerven. Aan de hand van best practises uit haar eigen lespraktijk inspireert Dieuwertje Verheijen je om op ieder niveau film in te zetten in je lessen, bovendien ga je zelf aan de slag met een aantal inspirerende opdrachten

Workshop 2 (Moderne Vreemde Talen): Het gebruik van film en beeld in de mvt-lessen – Berrie de Zeeuw

Hoe kan ik als docent film en beeld optimaal inzetten binnen mijn lessen Engels, Duits, Frans of een andere vreemde taal? Hoe pak ik dit aan? Waar moet ik op letten? Hoe kom ik tot een goede opdracht voor mijn leerlingen? Tijdens deze workshop laat Berrie de Zeeuw je zien hoe hij op allerlei manieren film en beeld inzet als leermiddel, zowel receptief als productief. Daarna ga je samen aan de slag om een korte lesopdracht te ontwikkelen die je de volgende dag direct kunt inzetten. Je gaat met een tas vol lesideeën naar huis!

Berrie de Zeeuw is docent Frans aan het Pius X- College in Bladel en is in 2021 verkozen tot Filmleraar van het jaar voor de regio Zuid. Daarnaast is hij werkzaam voor Noordhoff als auteur en eindredacteur. In samenwerking met deze uitgeverij zijn er tien lesbrieven ontwikkeld bij de Netflix serie Lupin. Deze zijn gratis beschikbaar gesteld.

Workshop 3 (Geschiedenis): Kijken naar de oorlog - Marc van Berkel

Nu de laatste ooggetuigen van de oorlog ons aan het ontvallen zijn, wordt de herinnering aan de oorlog steeds meer bepaald door visuele media in het onderwijs. Helaas zijn deze vertolkingen vaak niet erg diepgaand, genuanceerd of zelfs historisch juist. Ook versterken de beelden vaak al levende stereotyperingen. Des te belangrijker dat het onderwijs over WOII en de Holocaust en thema’s zoals vrijheid van meningsuiting, vrede en diversiteit, een nieuwe ‘filmeducatie-impuls’ krijgen om de thema’s actueel en betekenisvol voor jongeren te houden.

Tijdens deze workshop zal dr. Marc van Berkel, Lerarenopleider aan Lerarenopleiding Geschiedenis van de HAN dit project introduceren, krijg je praktische voorbeelden over hoe film in te zetten in jouw geschiedenislespraktijk en ga je natuurlijk zelf aan de slag om een korte lesopdracht geschikt te maken voor jouw leerlingen.

Deel evenement op
Volg ons op